NYSTED KULTURSOMMER 2024 fra 1. juni til 31. august

Sommeren er på vej, og her i Nysted er "Kultursommeren" på vej. Det store fælles fremstød for kulturen i byen i juni, juli og august er offentliggjort.

Man kan læse om de mange arrangementer på hjemmesiden nysted.dk/kultursommer/

Vi vil især gerne pege på arrangementerne i Orgelmuseet (se orgelmuseum.dk) og i Villa Marina (se villamarina.dk).

Begge steder er der til visse koncerter rabat på billetprisen til jer som medlemmer i Museet Aarestrups Hus.

Rabatten opnås ved at anvende billetkoden/kampagnekoden "Kultursommer" ved billetbestillingen på hjemmesiderne.

Villa Marinas første koncert er allerede søndag d. 2. juni og her er der bl.a. mulighed for at høre sange med tekster af Emil Aarestrup.

I Museet Aarestrups Hus har vi udover vores faste åbningstid

onsdag og torsdag kl. 13-16 (fra 20. juni - 29. august)

3 arrangementer på programmet:

Lørdag d. 15. juni kl. 11:00 - 13:00 i Museet, Adelgade 80, 4880 Nysted

Åbent hus

I forbindelse med Nysteds markedsdag holder vi et par timer åbent hus i vores nykalkede museum for at give mulighed for gratis at få et lille indblik i Emil Aarestrups liv her i byen.

Onsdag d. 19. juni kl. 14:00 i Museet, Adelgade 80, 4880 Nysted

"En dag i lægen Emil Aarestrups liv i Nysted"

Foredrag ved Per Rosenkilde, medlem af foreningens bestyrelse

Emil Aarestrup var fra 1827 til 1838 praktiserende læge i Nysted og omegn. Han havde normalt ikke konsultation i sit hus i Adelgade 80, men besøgte sine patienter i deres hjem, hvad enten det var i byen, på landet eller på slotte og herregårde. Han var afholdt, men havde ikke mange lægemidler til sin rådighed. Per Rosenkilde fortæller om, hvordan en dag kunne være gået for den travle læge.

Gratis adgang, men tilmelding nødvendig via nedenstående link eller ved SMS til 4046 4591.

Tirsdag d. 2. juli kl. 14:00 i Museet, Adelgade 80, 4880 Nysted

"A & Aa - Et møde mellem H.C. Andersen og Emil Aarestrup"

Oplæsning ved Jørgen Lange Thomsen, retsmediciner og forfatter

Jørgen Lange Thomsen har en skønlitterær lidenskab ved siden af sit arbejde inden for retsmedicin. Den har manifesteret sig i en publikation om to af yndlingsforfatterne, HC Andersen og Emil Aarestrup. De mødes i Odense og tilbringer et par dage sammen. De drøfter fattigdom, Kierkegaard, arvelighed, kvinder og religion, og Andersen læser for Aarestrups børn. Tonen er drillende og sarkastisk, men de to digtere åbner sig i dialogen.

Pris 50,- kr. for medlemmer, 75,- kr. for andre.

Tilmelding nødvendig via nedenstående link eller ved SMS til 4046 4591.

Billetprisen bedes venligst indbetalt på MobilePay nr.407384 eller betalt ved indgangen.